Cal triar entre el SEO i l\’estil?
L\’any 1765, el comte de Buffon va dir: Le style c\’est l\’homme même. I, també a Internet, o sobre tot a Internet, la singularització és un valor. Recordeu com ens reiem dels xinesos de fa anys, pel fet que tots anaven en bicicleta i vestien tots de la mateix manera? Ara tenen autopistes de sis carrils i tenen botigues de Zara. I no ens fotem de la mateixa manera de la uniformització del món. També del nostre. Aquesta entrada està sent vigilada de prop per un artilugi digital que vigila si faig les frases llargues o curtes, si destaco prou el missatge del meu article o si l\’omnipotent i omnipresent Mr. Google ho tindrà fàcil per trobar-me.
El Discurs sur le style, del comte de Buffon, ha fet fortuna en el món de les idees. Aqui el teniu en francès, castellà i llatí!
No sóc un profeta de l\’antitecnologia, ni un pessimista convençut de les seves maldats. Si que crec, però, que cal parar atenció a les conseqüències perverses que està tenint en els nostres hàbits i en les nostres conductes. Per exemple, les del SEO.
En teoria, el SEO (Search Engine Optimitzation) serveix per donar pautes per a que els nostres continguts a la xarxa siguin visibles. Però el que fa és donar consells per a la uniformització de tots els continguts, d\’acabar amb l\’estil, o d\’imposar un estil de baix nivell fonamentat en el criteri que cal fer fàcilment digeribles tots els continguts. Per això cal especificar els temes clau, escurçar les frases, destacar les imatges, multiplicar els enllaços. Es tracta d\’imposar per la via dels fets un estil global fonamentat en la reducció, de convertir els àpats d\’idees en idees en pastilles.
Personalment, ja us aviso, tinc en compte el SEO pel que fa a la visibilitat dels meus articles, però gens pel que fa a la llegibilitat. Segons les pautes marcades, gairebé el 70% de les meves frases són més llargues del que els nous definidors d\’estil són capaços de suportar. Però… que voleu! Si el comte de Buffon tenia raó, l\’estil sóc jo mateix. Hi ha cap motiu per què vulgui ser un altre?