Durant tota la classe del dijous 9 de febrer he tingut al cap el llibre de l’Italo Calvino, Seis propuestas para el próximo milenio, de Siruela. Els títols lleugeresa, rapidesa, exactitud i visibililitat resumien perfectament, crec, allò que en José ens volia transmetre. Al final de la classe m’ha confirmat que ells també les hi tenia.
M’ha resultat fàcil amb una cerca a Google comprovar que el llibre hi es en pdf, amb accés gratuït.
Un comentari de l’Albert sobre l’autoficció m’ha fet recordar una lectura recent de Vilaweb, que em porta a pensar que haig de llegir el llibre El soldat de Baltimore, de Xavier Pla.
He pensat que he de fer servir més temes relacionats amb el meu projecte per fer-los servir pels deures del curs. Això serà difícil si el tema ens ve suggerit pel José, però si que he de fer més forta la relació entre Derelicte i el curs.
En José ens ha recomanat els llibres de Cormac McCarthy, sobre tot La carretera, Meridià de sang i All the pretty horses.
Què m’ha fet pensar en Seis propuestas para el próximo milenio?

L’exercici que en José ens ha posat per dijous que ve és: Descriu un personatge a través de les seves accions, buscant la màxima concreció. Mentre ens l’explicava en José insistia molt en el tema de la concreció. Ens parlava de la separació de tasques: Concentrar-se en la història, perquè és la única cosa que es pot demanar a un escriptor: explicar què passa.
Aquesta concreció que cal buscar s’adiu molt amb els títols de les conferències que Calvino va poder donar a Harvard. N’havia de fer sis, i en va poder fer cinc. Conservem l’esborrany de les notes que havia pres per construir la sisena, però no hi va ser a temps. Seis propuestas para el próximo milenio és, doncs, una mena de testament estilístic de l’Italo Calvino. A banda de les quatre a què he fet esment a l’inici de l’entrada, la cinquena es deia multiplicitat. La sisena s’havia de dir consistència.